‘Het verkopen van een product is een stuk makkelijker als je erin gelooft’

Rachid Oulad (38) ontdekte zijn passie voor sales toen hij zijn broer hielp met de in- en verkoop van autoonderdelen. Na een studie Management, Economie & Recht in Den Bosch deed hij bij een aantal organisaties ervaring op, om uiteindelijk in 2018 aan de slag te gaan bij DELTA Energie. En dat gaat ‘m voor de wind, want als accountmanager helpt hij talloze klanten in het MKB met hun energiebehoeftes.

De kracht van het merk

Het geeft Rachid voldoening om nieuwe klanten te kunnen overtuigen van de kracht van DELTA. “Het is fijn om producten te verkopen waar ik zelf ook in geloof,” vertelt hij. “Neem DELTA Puur Zeeuws Groen, stroom die 100% in Zeeland wordt opgewekt. Omdat dat standaard gecombineerd wordt met DELTA MixGroen Gas is dit voor iedere Zeeuwse ondernemer een hartstikke mooi product: je bent direct duurzamer bezig en je investeert in je eigen provincie waar je trots op bent. Want met DELTA MixGroen Gas lever je ook nog eens een bijdrage aan de Zeeuwse natuur. Mooier kan het niet, toch?”

Een trechter voor informatie

Als accountmanager moet je volgens Rachid altijd benaderbaar en beschikbaar zijn, en antwoord kunnen geven op iedere vraag over energie. En natuurlijk weten wat er op de markt speelt. “Ik ben een soort trechter die alle informatie vanuit de klant en markt verzamelt en zorgt dat het binnen DELTA bij de juiste afdeling terecht komt. Zo had ik een tijd geleden een gesprek met een grote aannemer die zei dat het zo’n gedoe was om bouwlocaties aan- en af te melden op het energienet. Dat hebben we toen meteen opgepakt. We ontwikkelen nu een online portaal waarin aannemers heel eenvoudig hun aansluitingen beheren. Dat scheelt superveel tijd, geld en gedoe.”

Duurzame oplossingen bieden

“Ik merk de afgelopen jaren dat steeds meer zakelijke klanten zelf stroom willen opwekken of laadpalen willen plaatsen op hun parkeerterrein. Wij vinden het belangrijk om daarvoor oplossingen, zoals zonnepanelen en verwarmingsinstallaties, voordelig aan te kunnen bieden. We werken daarvoor samen met Saman Groep en andere (lokale) partners, zodat we het gehele traject uit handen nemen en de klant ontzorgen.”

Advies op maat

Naast het aanbieden van groene stroom en energieinstallaties, is het volgens Rachid ook belangrijk om klanten kennis, inzicht en advies te geven hoe ze stappen kunnen nemen naar een duurzamere onderneming. “Want je kunt wel groene energie aanbieden, maar de meeste winst is echt te halen uit de energie die je niet verbruikt. Ik vind het geweldig dat ik mensen die daar vragen over hebben effectief kan helpen. Bijvoorbeeld met het uitvoeren van een DELTA Op-maatadvies. Dan gaat onze erkende energieadviseur Sjaak Vogel langs om een gedetailleerd rapport op te stellen met concreet advies waar winst te behalen is.”

De Zeeuwse ondernemer

“Ik merk dat de meeste Zeeuwse ondernemers veel waarde hechten aan een belofte. Ja is ja, nee is nee en afspraak is afspraak. Dat maakt zakendoen heel aangenaam. Ik heb door die mentaliteit veel geleerd, en hele goede zakelijke relaties opgebouwd met mijn klanten. Iets afspreken, de hand schudden en iets voor elkaar betekenen, dat vind ik bijzonder.”