Waarom elektrisch rijden steeds interessanter wordt voor jou als ondernemer

Er zijn veel redenen om elektrisch te gaan rijden. Een elektrische auto is minder belastend voor het milieu, draagt bij aan een vooruitstrevend imago en heeft financiële voordelen. Vooral nu de aanschafprijzen dalen en de actieradius stijgt, beginnen volledig elektrische bedrijfsauto’s voor veel bedrijven echt interessant te worden.

Van zuinige tweezitters en betaalbare bestelwagens tot hippe hatchbacks en exclusieve sedans – keus is er inmiddels volop. En de komende jaren zullen er steeds meer elektrische auto’s op de weg verschijnen. Hoe kies je jouw ideale elektrische bedrijfsauto?

Financiële voordelen

Als je voor een elektrische auto kiest, scheelt dat niet alleen brandstofkosten, maar ook fors in bijtelling als je er ook privé in wil rijden. De bijtelling is per 1 januari 2020 verdubbeld van vier naar acht procent. Hoewel dat een verdubbeling is, is de bijtelling nog steeds fors lager ten op zichte van een auto die op fossiele brandstof rijdt. De verhoging van de bijtelling geldt overigens alleen voor nieuwe auto’s. Daarom zijn er nog tienduizenden nieuwe elektrische auto op kenteken gezet in de laatste maanden van 2019.

Elektrische auto’s leveren trouwens veel meer financieel voordeel op. Je hoeft geen motorrijtuigenbelasting, ook wel wegenbelasting, te betalen. Ook is je auto vrijgesteld van Bpm.

De wow-factor

Wie vooral indruk wil maken met de auto van de zaak komt al gauw bij Tesla uit. De fabrikant bestaat pas sinds 2010, maar is niet meer weg te denken. Bij Tesla gaan design en techniek hand in hand – van de futuristische vleugeldeuren van de Model X tot de innovatieve rijhulpsystemen waarmee nieuwe Tesla’s zich zelfstandig door het verkeer begeven.  Maar ook klassieke automerken brengen indrukwekkende elektrische modellen op de markt. Kijk maar naar de Jaguar I-Pace!

Ruimte

Ook als laadruimte belangrijk is voor jouw bedrijf is elektrisch rijden mogelijk. Op dit moment zijn er twee elektrische bestelwagens op de Nederlandse markt: de Nissan e-NV200 Evalia en de Renault Kangoo Maxi Z.E. 33. De Evalia heeft zeven zitplaatsen en maximaal 3000 liter bagageruimte. De Kangoo Z.E. heeft plek voor vijf personen en maximaal 3400 liter bagageruimte.

Laadtijd

Wie elektrisch rijdt doet er verstandig aan om de auto bij iedere gelegenheid aan de laadpaal te hangen, want laden kost nou eenmaal veel meer tijd dan tanken. Aan een gewoon stopcontact duurt een volledige laadbeurt bij de meeste merken zo’n acht uur, aan een openbare laadpaal tussen de twee en vijf uur.

Het is daarom een duurzame investering om een laadpaal bij je eigen kantoor of bedrijfspand te laten plaatsen, zeker als je dit combineert met zonnepanelen vanuit de SDE-subsidie.

Actieradius

Hoe ver kom je eigenlijk met een volle accu? Gemiddeld halen de elektrische auto’s die nu op de markt zijn rond de 250 kilometer. Een indrukwekkende uitschieter is de Opel Ampera-e, die in een test van de ANWB maar liefst 522 kilometer haalde. De Ampera-e evenaart daarmee het bereik van de Tesla Model S Long Range, maar voor minder dan de helft van de prijs.

Prijs

Dat brengt ons bij de laatste overweging: de portemonnee. Tesla steekt in veel aspecten met kop en schouders uit boven de rest, maar daar is het prijskaartje ook naar. Gelukkig zijn er steeds meer betaalbare opties.

Voor nog geen 330 euro per maand kun je bijvoorbeeld al een hatchback zoals de Citroen C-Zero, Peugeot iOn of Smart EQ leasen, of de elektrische Renault Kangoo Z.E. bestelwagen.