Elektrisch rijden in 2021, dit zijn de trends

Nederland is een voorloper op het gebied van elektrisch rijden. We hebben de grootste laadpaaldichtheid van Europa en de overheid biedt regelingen en subsidies. Dit jaar zullen er waarschijnlijk opnieuw meer elektrische auto’s worden verkocht, komen er laadpalen bij en verschijnen er meer betaalbare modellen.

Coronajaar 2020 was geen goed jaar voor de autobranche. Toch steeg de verkoop van elektrische auto’s van 62.000 exemplaren in 2019 naar 70.000 in 2020. Deze beperkte stijging markeerde niet de doorbraak die voor 2020 voorspeld was. Toch zijn de brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging optimistisch. Aantallen noemen ze voorzichtigheidshalve niet, maar ze gaan ervan uit dat het aandeel verkochte elektrische auto’s in 2021 minstens 20 procent zal zijn.

Meer keuze in voordeligere modellen

Hoe je het ook wendt of keert, de drempel om elektrisch te gaan rijden blijft voor veel mensen hoog. Dat komt vooral door de hoge aanschafprijs van nieuwe modellen. 2021 brengt hoop: er komen eindelijk auto’s op de markt voor rond de 20.000 euro. Dat die minder krachtig zijn dan de duurdere alternatieven en de batterij een minder grote actieradius heeft, moet je als koper voor lief nemen.

Bijna alle automerken brengen dit jaar nieuwe modellen op de markt. Vooral in het middenklassensegment, tussen de 40.000 en 60.000 euro, is de keuze groot. Kortom, de markt is volop in beweging. Daardoor komt er bovendien wat meer diversiteit in het elektrische segment en wordt er het op de weg wat gevarieerder op.

Bijtelling iets ongunstiger, subsidie voor particulieren op

Wat regelgeving betreft, verandert er in 2021 niet heel veel ten opzichte van vorig jaar. Het percentage bijtelling was voor zakelijke autobezitters vorig jaar nog 8 procent. Dit jaar moet je 12 procent van de nieuwwaarde van de elektrische auto bij je inkomen optellen. Boven de 40.000 euro betaal je 22 procent. De komende jaren gaat de bijtelling naar 16 procent in 2022 tot 2024 en 17 procent in 2025. Vanaf 2026 is de bijtelling voor het rijden in een elektrische auto gelijk aan die van een benzineauto: 22 procent.

Particuliere kopers die nog in aanmerking willen komen voor een subsidie, vissen achter het net. Het voor 2021 gereserveerde maximale bedrag is al bereikt. Voor de aanschaf van gebruikte elektrisch auto’s is een grotere pot beschikbaar, die waarschijnlijk nog lang niet leeg is: in 2020 was het budget voor gebruikte auto’s pas aan het einde van het jaar op.

Steeds meer laadpunten

Nederland laat indrukwekkende cijfers zien als het gaat om het aantal laadpunten. Eind 2020 waren er 60.993 ‘normale’ openbare laadpunten in ons land en 1.803 snellaadpunten. Zeeland telt 1.249 laadpunten en nog eens 30 snellaadpunten. Om de groei van het aantal elektrische auto’s bij te houden, zijn er in Nederland in 2021 naar schatting 213 nieuwe laadpunten per werkdag nodig.

Ook steeds meer bedrijven kiezen voor een laadpunt op eigen terrein. Zo faciliteren ondernemers de opkomst van elektrisch rijden en kunnen klanten en medewerkers hun eigen elektrische auto bij het bedrijf opladen. Zeker in de horeca-, recreatie en leisuresector zijn laadpalen tegenwoordig bijna een must om de elektrisch rijdende klant aan je te binden. DELTA biedt een laagdrempelige totaaloplossing voor bedrijven die laadpunten willen realiseren.

Elektrische deelauto’s

Voor wie niet dagelijks rijdt en af en toe een auto nodig heeft, is de aanschaf van een elektrische auto meestal te duur. Een elektrische deelauto is dan een goed alternatief. Elektrische auto’s delen, is een trend die we zeker in 2021 meer zullen zien. DELTA is partner van Stichting Duurzame Mobiliteit Zeeland. Samen richten DELTA en SDMZ zich vooral op de zakelijke markt. Voor bedrijven met een mobiliteitsbehoefte die sterk verschilt per medewerker kan een elektrisch deelauto namelijk een uitstekende oplossing zijn.

DELTA Laadpalen

De kans dat een klant of gast van uw bedrijf een elektrische rijder is, wordt steeds groter. Één of meerdere laadpalen bij uw bedrijf zorgen voor een gastvrije en duurzame indruk. En bij voldoende bezetting kan een laadpaal een interessant verdienmodel zijn.