Wie geeft jou energie? Over netbeheerders en energieleveranciers

DELTA, Enduris, Nuon, Stedin, Eneco, Enexis… Het zijn allemaal bedrijven die er op een of andere manier voor zorgen dat jij niet in het donker zit. Maar ze doen niet allemaal hetzelfde. Er zijn energieleveranciers (zoals wij van DELTA) en netbeheerders. We laten je zien wat de verschillen zijn.

Op ieder moment van de dag kun je koken, televisie kijken en het licht aandoen. Daar zorgen de netbeheerder en de energieleverancier samen voor. De rekening voor het gebruik van gas en stroom krijg je van DELTA. Maar soms krijg je ook te maken met je netbeheerder. Bijvoorbeeld als ze een slimme meter bij jou thuis willen plaatsen of als er een storing is. Hoe zit dat precies?

Netbeheerder: kabels en leidingen

Om te zorgen dat gas en stroom je huis bereiken, moeten die via een groot netwerk van kabels en leidingen worden vervoerd. De netbeheerder zorgt voor de aanleg en het onderhoud van die kabels, zodat ze bij jou in de meterkast uitkomen om je van energie te voorzien. De medewerkers van netbeheerders sluiten woningen en bedrijven aan op het net, zorgen dat het netwerk goed functioneert en lossen storingen op. De energiemeters die bij jou in de meterkast zitten huur je bovendien van je netbeheerder.

Netbeheerders staan onder toezicht van de overheid. Voorbeelden van netbeheerders zijn Enexis, Liander, Stedin en Enduris. De regio waar je woont, bepaalt met welke netbeheerder je te maken hebt. Je kunt dus niet zelf een netbeheerder kiezen. Zien wie je netbeheerder is? Dat kan op Netbeheer Nederland.

Energieleverancier: levert stroom en gas

Je energieleverancier kun je wél zelf kiezen. DELTA is dan wel van oorsprong een Zeeuws bedrijf, maar of je nu in Groningen, Maastricht of Den Helder woont, je kunt altijd klant worden bij DELTA. Een energieleverancier koopt de energie in bij producenten of tussenhandelaren. Sommige leveranciers wekken zelf energie op. Een energieleverancier heeft een vergunning nodig om energie te mogen leveren.

Meestal heb je als consument vaker contact met je energieleverancier dan met je netbeheerder. Aan je energieleverancier betaal je iedere maand je termijnbedrag voor de levering van stroom en gas. Ook stuurt je energieleverancier één keer per maand een handig verbruiksoverzicht waarop je precies kunt zien hoeveel stroom en gas je in de voorgaande maand hebt verbruikt.

Het is logisch dat je als klant ook een deel van de kosten moet betalen voor de aanleg en het onderhoud van het netwerk en voor de huur van je (slimme) energiemeter. Wat misschien niet zo logisch is, is dat je ook die kosten op de rekening van je energieleverancier komen. Je energieleverancier draagt dat bedrag weer af aan je netbeheerder. De overheid heeft bepaald dat dit zo werkt. Ook de hoogte van de netbeheerkosten zijn door de overheid bepaald.

Als je gaat verhuizen, geef je dat door aan je energieleverancier. Heb je te maken met een storing, dan moet je contact opnemen met je netbeheerder. De netbeheerder is ervoor verantwoordelijk dat de storing wordt opgelost.

Je netbeheerder:

  • is afhankelijk van de regio waar je woont
  • legt het netwerk aan, onderhoudt het en lost stroom- en gasstoringen op
  • is de partij waarmee je contact opneemt bij storingen aan je (slimme) energiemeter

Je energieleverancier:

  • kies je wél zelf
  • levert stroom en gas
  • is het bedrijf waaraan je bijvoorbeeld je verhuizing doorgeeft
  • is het aanspreekpunt voor de stroom die je teruglevert aan het stroomnet

Op financieel gebied heb je dus eigenlijk bijna nooit met je netbeheerder te maken, maar altijd met je energieleverancier. Heb je een storing en krijg je geen gas of stroom? Of doet je energiemeter het niet goed? Dan moet je bij je netbeheerder zijn.