Zes redenen waarom een horeca- of recreatiebedrijf laadpalen nodig heeft

Rijden we in 2050 allemaal elektrisch? Niemand die het weet. Wat wel zeker is: elektrisch rijden neemt een vlucht. Andere duurzame brandstofalternatieven zijn nog niet grootschalig voorhanden en de auto-industrie schakelt massaal over op elektrische modellen. Moet je hier wat mee als je actief bent in de horeca, recreatie of het toerisme? Jazeker! Wij geven je zes redenen waarom je snel zou moeten investeren in laadpunten voor jouw gasten.

1. Snel groeiende doelgroep

Elektrisch rijden zit in de lift. Op dit moment (1 mei 2023) rijden er in Nederland bijna 350.000 geregistreerde elektrische auto’s rond. Experts verwachten dat er de komende jaren steeds meer én goedkopere elektrische modellen op de markt komen. Een snel groeiende doelgroep dus!

2. Een koopkrachtige doelgroep

Elektrische auto’s zijn op dit moment vooral auto’s uit het hogere segment. Met de Tesla Model 3 als koploper, maar ook met hybrid-modellen uit de duurdere leasesegmenten. Heel veel elektrische auto’s zijn leasewagens, vanwege de relatief gunstige bijtelling. Vaak horen deze leaseauto’s bij hogere functies, maar ook veel bedrijfseigenaren en zzp’s rijden elektrisch. Deze groep heeft vaak een bovengemiddeld salaris, hecht waarde aan kwaliteit en status en is flink koopkrachtig. Elektrische rijders vormen een interessante doelgroep die bereid is om voor kwaliteit en service te betalen.

3. Een laadpaal is gastvrij

Een elektrische rijder denkt nét even anders dan een bestuurder van een benzine- of dieselauto. Met een ‘gewone’ auto tank je langs de weg of op weg naar huis. Een elektrische auto laad je op zodra je geparkeerd staat. Een elektrische rijder kijkt waar hij parkeert altijd naar de mogelijkheid om z’n auto op te laden. Als hij bij een hotel, restaurant, vergaderlocatie, attractie of fitnesscentrum laadpalen aantreft, dan is de elektrische rijder blij. Want laden betekent zekerheid: de zekerheid dat na vertrek de volgende bestemming zonder problemen bereikt wordt. Met een laadpaal voor de deur maakt u een gastvrije indruk die zorgt voor een glimlach!

4. Een laadpaal geeft de doorslag

Veel reserveringen voor overnachtingen worden gedaan via Booking.com. Één van de selectiecriteria op Booking.com is de aanwezigheid van laadpunten. Een laadpaal is bij elektrische rijders vaak van doorslaggevende betekenis voor het maken van een reservering voor een overnachting of etentje. Locaties zonder laadpaal worden sowieso al overgeslagen. Heb je wél een laadpaal? Dan wordt dat door elektrische rijders in beoordelingen op grote sites als Booking, Tripadvisor en Trivago vaak op een positieve manier vermeld. Zo scoor je extra punten!

5. Een laadpaal is een statement

Met laadpunten voor de deur maak je een statement. Je laat zien dat je meegaat in de beweging naar een nieuw soort mobiliteit. Je laat zien dat je meegaat in de energietransitie. Kortom: een laadpaal bij je bedrijf is een teken dat je duurzaam ondernemen omarmt. En dat is belangrijk in een tijd waarin steeds meer mensen bewust kiezen voor bedrijven die duurzaamheid én kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan.

6. Een laadpaal verdien je terug

Heb je een eigen parkeerterrein voor je gasten of klanten? Dan kan een laadpaal een lucratieve investering zijn. Bij een goede bezetting van de laadpalen heb je gemiddeld na vijf jaar de investering in jouw laadpunten terugverdiend. Daarna begint het interessant te worden. Want wie z’n auto aan jouw laadpaal oplaadt, betaalt daarvoor meer dan jij voor de stroom betaalt. Daarin zit een aantrekkelijk verdienmodel.

DELTA Laadpalen

De kans dat een klant of gast van uw bedrijf een elektrische rijder is, wordt steeds groter. Één of meerdere laadpalen bij uw bedrijf zorgen voor een gastvrije en duurzame indruk. En bij voldoende bezetting kan een laadpaal een interessant verdienmodel zijn.