Stijgende energieprijzen: wat betekent dat voor jou?

De energieprijzen vertonen sinds de herfst van 2021 een stijgende lijn. En na de Russische inval in Oekraïne stegen de energieprijzen nóg veel verder. Natuurlijk vraag je je af of die prijsstijgingen gevolgen hebben voor jouw energienota. We geven je antwoord op een aantal veelgestelde vragen.

Waarom stijgen de energieprijzen?

In de herfst van 2021 stegen de energieprijzen vooral door een sterk toegenomen vraag en een achterblijvend aanbod van energie. De belangrijkste oorzaken daarvan waren:

  • veel vraag naar energie omdat coronamaatregelen werden afgebouwd en de economische activiteit steeg;
  • nog niet op peil gebrachte gasvoorraden na de koude eerste vier maanden van 2021;
  • tijdelijk lagere gaswinning wereldwijd en geen gaswinning meer in Groningen.

Eind 2021 liepen de energieprijzen verder op door de spanningen tussen Rusland en Oekraïne. Rusland is immers een belangrijke gasleverancier voor Europa. Maar na de Russische inval in Oekraïne schoten de energieprijzen helemaal omhoog. Bovendien schroeft Rusland de afgelopen maanden de levering van gas aan Europa steeds verder terug. De landen in West-Europa hebben nog niet voldoende alternatieven voor het Russische gas en dus loopt de gasprijs verder op. Een kwestie van vraag en aanbod.

Wat betekenen stijgende energieprijzen voor mij?

Dat hangt sterk af van het energiecontract dat je hebt. We zetten de opties even op een rijtje.

Ik heb een contract met vaste prijzen dat pas in 2023 of 2024 afloopt

Dan is er niets aan de hand, zeker niet als je een driejarig contract afsloot vóór pakweg september 2021. Je betaalt nu de lage prijzen die je vastlegde op het moment dat je het contract afsloot en die betaal je tot je contract eindigt. Sloot je tussen september 2021 en januari 2022 een nieuw energiecontract met vaste prijzen af? Toen waren de prijzen al hoger, maar ze liggen nog steeds een stuk lager dan de prijzen van dit moment.

Ik heb een contract met vaste prijzen dat binnen enkele maanden afloopt

Je krijgt binnenkort automatisch bericht van ons. We kunnen op dit moment niet voorspellen hoe de situatie er over enkele maanden uitziet, maar je kunt er vanuit gaan dat jouw energieprijzen hoe dan ook fors gaan stijgen. En hoewel een energiecontract met vaste prijzen voor drie jaar normaal gesproken een slimme keuze is, is dat nu waarschijnlijk niet het geval. Hoe dan ook: we gaan je zo goed mogelijk adviseren. Wacht ons bericht dus gewoon even af.

Ik heb een contract met variabele prijzen

Dan ben je er aan gewend dat de prijzen tussentijds opnieuw worden bepaald. Je profiteert van prijsdalingen, maar als de prijzen stijgen, stijgen jouw prijzen mee. Dat gebeurde op 1 januari en 1 juli en gebeurt opnieuw op 1 oktober 2022. Omdat de oorlog in Oekraïne voortduurt, verwachten we de komende tijd (nog) geen grote prijsdalingen en sluiten we een verdere prijsstijging op 1 januari 2023 zeker niet uit.

Past DELTA automatisch mijn maandelijkse termijnbedrag aan?

Nee, we passen niet tussentijds je maandelijkse termijnbedrag aan. Natuurlijk wordt op de jaarnota je termijnbedrag wel aangepast aan de actuele situatie. Als je dat wilt kun je wel zélf je termijnbedrag naar boven of beneden aanpassen in MijnDELTA. Met hoeveel je dat dan moet doen, dat lees je hier.

Heeft DELTA invloed op de prijsstijgingen?

Helaas niet. Wij kopen, net als alle andere energieleveranciers, energie in op de groothandelsmarkt. Alle energieleveranciers betalen meer voor de energie die ze daar inkopen. Wij dus ook. We verdienen er ook niet meer door. Het is vooral een hele vervelende, stressvolle situatie die een hoop onrust geeft. Voor onze klanten én voor ons.

De prijs van stroom stijgt ook. Wat heeft dat met gas te maken?

Nog steeds wordt een groot deel van alle stroom die op de markt komt opgewekt met behulp van gas. Vandaar dat stijgende gasprijzen nog steeds automatisch stijgende stroomprijzen betekenen. Als er meer stroom opgewekt gaat worden met bijvoorbeeld windmolens en zonnepanelen wordt de rol van gas in de stroomprijs kleiner.

Jullie leveren uitsluitend groene stroom. Waarom stijgen dan toch ook jullie stroomprijzen?

Er is in Nederland maar één inkoopprijs voor stroom. Die varieert ieder kwartier en komt tot stand uit het totaal van alle opgewekte stroom, of dat nu stroom is van windmolens, kolencentrales of gascentrales. Die stroomprijs vormt de basis voor de stroom van alle stroomverbruikers in Nederland. Prijstechnisch is er dus geen onderscheid tussen verschillende soorten stroom.

Los daarvan kopen we zogenaamde ‘Garanties van oorsprong’ in die ons de zekerheid geven dat we groene stroom inkopen van de opweklocaties waarvan wij groene stroom willen hebben. Zoals bijvoorbeeld de getijdencentrale in de Oosterscheldekering.

Hoe zit het met groen gas? 

Ons groene gas bestaat voor 98% uit normaal aardgas. Maar we compenseren daarvan de CO2-uitstoot waardoor je met groen gas onder de streep geen CO2-uitstoot hebt. We betalen daarvoor dus ook de (nu hoge) inkoopprijzen voor normaal gas. 2% van ons groene gas bestaat uit biogas. Maar voor gas geldt hetzelfde als elektriciteit: er is maar één inkoopprijs voor gas die tot stand komt op basis van de totale hoeveelheid gas die op de Nederlandse markt komt.

Kan DELTA failliet gaan?

Bij DELTA zit je goed omdat we veilig inkopen. We verkopen pas energie nadat we die ingekocht hebben en niet andersom. Zo lopen wij én jij geen risico. Want als een energieleverancier failliet gaat zijn de klanten de grootste verliezers. Die worden verdeeld over alle andere energieleveranciers én je lopende contract vervalt. Óók als je een driejarig contract had met mooie lage prijzen. De wet bepaalt dat. Je krijgt dan een nieuw contract met de prijzen van dat moment. En die kunnen opeens flink hoger zijn.

Biedt de overheid compensatie voor de gestegen prijzen?

Ja. De overheid biedt op verschillende manieren compensatie, maar vaak zal die compensatie niet genoeg zijn om de volledige prijsstijging te compenseren. Welke maatregelen de overheid heeft genomen om huishoudens en ondernemers te compenseren lees je in ons artikel over de compensatiemaatregelen.

Kan ik wat doen tegen stijgende energieprijzen?

Natuurlijk! Want de goedkoopste energie is altijd de energie die je niet verbruikt óf zelf maakt! We zetten wat mogelijkheden voor je op een rijtje.

  1. Bespaartips! Je kunt al veel energie besparen als je je gedrag verandert. Bekijk onze bespaartips maar eens! Daarin vind je heel veel inspiratie waarmee je soms tientallen tot honderden euro’s kunt besparen op je energienota.
  2. Isolatie! Alles begint bij isolatie, want zolang er (veel) warmte uit je huis ontsnapt valt er nog een hoop te doen! Dak-, spouwmuur- of vloerisolatie? Als je minimaal twee isolatievormen uit laat voeren is er 30% subsidie van de overheid.
  3. Nieuwe cv-ketel! Hoe verwarm jij je huis? Met een nieuwe cv-ketel verwarm je je huis een stuk efficiënter en kan je tot 10% minder gas verbruiken. Het overwegen waard.
  4. Warmtepomp! In heel veel huizen kan je een hybride warmtepomp toepassen. Je cv-ketel springt dan alleen nog maar bij als het écht koud is. Zo kan je tot 70% op je gasverbruik besparen! En er is 30% subsidie op van de overheid.
  5. Zonnepanelen! Met zonnepanelen wek je je eigen stroom op. Een terugverdientijd van zeven jaar is heel goed mogelijk. Als je ze koopt kan je de btw terugvragen. Geen groot bedrag in één keer beschikbaar? Dan kun je ze ook huren!

Duurzame DELTA Deals

Als je energie hebt van DELTA krijg je exclusieve korting als je via DELTA isolatie, zonnepanelen, warmtepomp, cv-ketel of zonneboiler huurt of koopt. Dat levert je direct voordeel op!