DELTA Energie scoort torenhoog op klantloyaliteit. Directeur: ‘Loyale klanten zijn het mooiste bewijs dat we ons werk goed doen’
Ieder jaar voert onderzoeksbureau Multiscope de Nationale Benchmark Energieleveranciers uit; het grootste onderzoek onder klanten van energieleveranciers in Nederland. Uit het nieuwste onderzoek blijkt dat DELTA Energie veruit de meest loyale klanten heeft van alle energieleveranciers. Gemiddeld sloten klanten 20 jaar geleden hun eerste energiecontract bij DELTA Energie af en bovendien is 98% van plan om klant te blijven. 'Cijfers om apetrots op te zijn!', zegt Bram Drewes, directeur van DELTA Energie.
Twee keer zo lang als gemiddeld
Het onderzoek van Multiscope laat zien dat huishoudens gemiddeld 10,5 jaar klant zijn bij een energieleverancier. Bij DELTA Energie is dat dus bijna dubbel zo lang. 'Dat is deels te verklaren doordat we een hele lange historie hebben die meer dan 100 jaar teruggaat', legt Bram Drewes uit. 'We komen voort uit de Provinciale Zeeuwse Elektriciteits Maatschappij (PZEM) die in 1919 werd opgericht. Veel Zeeuwen waren al klant bij PZEM, zijn klant gebleven toen we DELTA werden en zijn nu nog steeds klant. Het is vaak bijna traditie dat de kinderen van die klanten ook weer voor energie van DELTA kiezen, gewoon omdat het vertrouwd én Zeeuws is.'
Hoogste intentie om klant te blijven
Toch is er meer aan de hand. Want DELTA Energie scoort samen met twee collega-bedrijven ook het hoogst op het voornemen van klanten om klant te blijven: 98% geeft aan ook in de toekomst gewoon klant te willen blijven bij DELTA Energie. 'Juist dat, in combinatie met de gemiddeld lange periode dat mensen al klant bij ons zijn, is écht uniek’, vervolgt Bram Drewes. 'Loyale klanten zijn het mooiste bewijs dat we ons werk goed doen. Want zo zitten Zeeuwen er ook in… ze blijven klant omdat je betrouwbaar bent, kwaliteit levert en doet wat je belooft. Als je dat niet doet, kunnen ze ook heel snel klaar met je zijn.'
Zeeuws
Of de Zeeuwse roots en de verbondenheid met Zeeland de sterke loyaliteit van de klanten van DELTA Energie verklaart, vertelt het onderzoek niet. 'Feit is natuurlijk wel dat we nog steeds een Zeeuws bedrijf zijn. Onze klanten zorgen ervoor dat we in Middelburg werk bieden aan 150 medewerkers. We maken jaarlijks diverse Zeeuwse natuurprojecten mogelijk, zijn betrokken bij grote events zoals de DELTA Ride for the Roses en bieden als enige energieleverancier een product met 100% groene stroom uit Zeeland', somt Drewes op.
Niet indutten
De sprekende cijfers zijn voor Bram Drewes geen reden om achterover te leunen. Drewes: 'Wat we nu volgens onze klanten goed doen, blijven we natuurlijk doen. Maar de energiewereld verandert in rap tempo. Dat raakt iedereen, dus ook onze klanten. We zijn druk bezig met nieuwe dingen die het onze klanten mogelijk maakt om met die veranderingen om te gaan. Daarnaast zien we ook graag een gezonde aanwas van nieuwe klanten. De onderzoeksuitkomsten zijn voor nieuwe klanten mooi bewijs dat je bij DELTA Energie goed zit.'