Elektrisch rijden in 2021, dit zijn de trends
Nederland is een voorloper op het gebied van elektrisch rijden. We hebben de grootste laadpaaldichtheid van Europa en de overheid biedt regelingen en subsidies. Dit jaar zullen er waarschijnlijk opnieuw meer elektrische auto’s worden verkocht, komen er laadpalen bij en verschijnen er meer betaalbare modellen.
Coronajaar 2020 was geen goed jaar voor de autobranche. Toch steeg de verkoop van elektrische auto’s van 62.000 exemplaren in 2019 naar 70.000 in 2020. Deze beperkte stijging markeerde niet de doorbraak die voor 2020 voorspeld was. Toch zijn de brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging optimistisch. Aantallen noemen ze voorzichtigheidshalve niet, maar ze gaan ervan uit dat het aandeel verkochte elektrische auto’s in 2021 minstens 20 procent zal zijn.
Meer keuze in voordeligere modellen
Hoe je het ook wendt of keert, de drempel om elektrisch te gaan rijden blijft voor veel mensen hoog. Dat komt vooral door de hoge aanschafprijs van nieuwe modellen. 2021 brengt hoop: er komen eindelijk auto’s op de markt voor rond de 20.000 euro. Dat die minder krachtig zijn dan de duurdere alternatieven en de batterij een minder grote actieradius heeft, moet je als koper voor lief nemen.
Bijna alle automerken brengen dit jaar nieuwe modellen op de markt. Vooral in het middenklassensegment, tussen de 40.000 en 60.000 euro, is de keuze groot. Kortom, de markt is volop in beweging. Daardoor komt er bovendien wat meer diversiteit in het elektrische segment en wordt er het op de weg wat gevarieerder op.
Bijtelling iets ongunstiger, subsidie voor particulieren op
Wat regelgeving betreft, verandert er in 2021 niet heel veel ten opzichte van vorig jaar. Het percentage bijtelling was voor zakelijke autobezitters vorig jaar nog 8 procent. Dit jaar moet je 12 procent van de nieuwwaarde van de elektrische auto bij je inkomen optellen. Boven de 40.000 euro betaal je 22 procent. De komende jaren gaat de bijtelling naar 16 procent in 2022 tot 2024 en 17 procent in 2025. Vanaf 2026 is de bijtelling voor het rijden in een elektrische auto gelijk aan die van een benzineauto: 22 procent.
Particuliere kopers die nog in aanmerking willen komen voor een subsidie, vissen achter het net. Het voor 2021 gereserveerde maximale bedrag is al bereikt. Voor de aanschaf van gebruikte elektrisch auto’s is een grotere pot beschikbaar, die waarschijnlijk nog lang niet leeg is: in 2020 was het budget voor gebruikte auto’s pas aan het einde van het jaar op.
Steeds meer laadpunten
Nederland laat indrukwekkende cijfers zien als het gaat om het aantal laadpunten. Eind 2020 waren er 60.993 ‘normale’ openbare laadpunten in ons land en 1.803 snellaadpunten. Zeeland telt 1.249 laadpunten en nog eens 30 snellaadpunten. Wat dat laatste betreft, scoort Zeeland het slechtst van heel Nederland. Als we naar de reguliere laadpunten kijken, doen de drie noordelijke provincies het in absolute aantallen minder goed dan Zeeland.
Om de groei van het aantal elektrische auto’s bij te houden, zijn er in Nederland in 2021 naar schatting 213 nieuwe laadpunten per werkdag nodig. Overheden werken met netbeheerders en aanbieders samen om die laadpunten op de juiste plek te krijgen. Heb je thuis een laadpaal nodig? Dan kan je ook bij DELTA terecht.
DELTA Zorgeloos Thuisladen Compleet
Ga je een elektrische auto leasen of kopen en heb je parkeerruimte op eigen terrein? Dan heb je laadpunt nodig. DELTA Energie biedt Zorgeloos Thuisladen Compleet. Daarmee regel je in één keer alles voor jouw laadpunt. Heb je stroom van DELTA Energie? Dan laad je je auto altijd met 100% groene stroom.